Click here for English
Nisan - Mayıs - Haziran 2023 Sayı:6
AYIN KONUĞU
 

a2

Murat Demirağ
ATÜ Makedonya Operasyon Direktörü

Operasyonunuzun iş süreçlerini anlatır mısınız?

Makedonya’da Üsküp Havalimanı’nda 326m2’lik Schengen ve 30m2’lik şarap mağazası, Ohrid’de ise 50m2’lik duty free mağazası ile faaliyetlerimize devam ediyoruz. Her gün, her hafta tekrar eden bir sürecimiz var aslında. Önceden belirlenen hedeflerimizi gerçekleştirmek için ekibimizin her bir üyesinin elinden gelenin en iyisini yapmaya gayret gösterdiği sürekli calışmakta olan bir makine gibi. Bir önceki gün mağazalarda satılan ürünlerin raflarda tekrar yerine konulabilmesi için sabah günün ilk saatlerinde kategori bölümünün lojistik birimine verdiği ürün siparişi, ürünlerin lojistik depo takım arkadaşlarımızca hazırlanarak mağazalara getirilmesi ve raflarda yerlerini alması. Hem uluslararası hem de lokal ürünlerin siparişlerinin periodik olarak verilmesi. Bu döngü devam ederken de idari kadronun mağaza operasyon ekibine verdiği destek hepimiz icin bir numaralı öncelik oluyor. Çünkü biliyoruz ki servis kalitemizi ne kadar attırırsak yolcularımıza o kadar iyi bir alışveris deneyimi sunabiliriz.






Kimlerle iletişim halindesiniz?

Havalimanının operatörü TAV, Gümrük Müdürlüğü, Emniyet, BTA, Prime Class ve Havaş yerelde en çok iletişim halinde olduğumuz birimler olarak sayılabilir.

Bugüne kadar operasyonel olarak bir çok farklı olay ve durumla karşılaşmışsınızdır. Karşılaştığınız en ilginç durum neydi? Nasıl çözümlediniz?

Yaşadığımız pandemi dönemi karşılaştığım en ilginç durumdu diyebilirim. Riga operasyonunu yönetiyordum ve tam bir bilinmezliğin olduğu günlerdi. İlk hafta ve aylarında yolcularımızın uçuşlarına getirilen kısıtlamalar neticesinde 3 ay gibi bir süre hiç satış yapamamıştık. Gelirlerinin büyük bir bölümünü günlük olarak yaptığı satışlarla elde eden bir işletme için ne kadar zor bir dönem olduğunu anlayabiliyoruz. Ayrıca ve daha da önemlisi ekibimizin ve yolcularımızın sağlığını olumsuz etkileyecek riskleri minimize etmemiz gerekiyordu. Gelirler için sadece havalimanı personelinin alışveriş yapabildiği terminal binası dışındaki mağazamızı, çok büyük cirolar elde edemesek de açık tutma kararı aldık. Elimizdeki lokal ürün stoklarını bu ürünleri temin ettiğimiz firmalara iade ettik. Yapmamız gereken ödemeler için ek süreler aldık. Bu süreçte havalimanı otoritesi ile ticari koşullar üzerinden görüşmelerimiz oldu. Diğer tarafta ekip arkadaşlarımızın sağlığı için gerekli önlemleri aldık. Salgınla mücadelede nasıl hareket etmemiz gerektiği ile ilgili periyodik bilgilendirmelerin yanında mağazalar tekrar açıldığında hem yolcularımız hem de ekibimiz için minimum teması sağlayacak standartları oluşturduk. Sonuçları pek de tahmin edilemez olan bu süreci, şirketimiz, çalışanlarımız ve yolcularımız için en iyi şekilde atlattığımızı düşünüyorum.



Son dönemde müşteri alışveriş alışkanlıklarında ve ürün-kategori bazında nasıl değişiklikler oldu?

Covid salgını, hayatımızdaki bir çok şeyi degistirdiği gibi havalimanlarındaki alışveriş alışkanlıklarını da etkiledi. Genel olarak, yolcularımızın kişi başı harcamalarının arttığını gözlemliyoruz. Pandemi öncesi Makedonya’da 4.03 Euro olan kişi başı yolcu harcaması, %38 artış ile pandemi sonrası 5.58 Euro seviyesine kadar çıkmıştır. Üskup Schengen mağazasının yenilenmesi ile bu rakam şimdilerde 6.50 seviyelerine kadar gelmiş durumda. Sigara satışının ağırlıklı olduğu Makedonya’da, son dönemde yerel ürünler ve parfüm-kozmetik ürün satışlarının toplam içindeki payının arttığını da gözlemliyoruz.



2022 yılında Üsküp Havalimanı’ndaki mağazamızı büyüterek yeniledik. Bu yatırımla birlikte yeni dönem için beklentileriniz nedir?

Mağaza alanının %20 civarında genişletildiği bu yenileme ile birlikte, yolcularımız için çok daha modern bir mağazacılık anlayışıyla alışveriş deneyimi sunmaya başladık. 2023 yılına çok hızlı bir giriş yaptığımızı söyleyebilirim. Yılın ilk 2 ayında yolcu sayılarının bir önceki yılın aynı dönemine göre %38 arttığı bir ortamda, satışlarımızı %57.8 oranında büyütmeyi başardık. Bu durum aynı zamanda yolcu başına %14.3 daha fazla harcama anlamına da geliyor. 2023 yılı sonuna kadar bu trendi daha iyi seviyelere taşımayı hedefliyoruz.

Operasyonunuzda en çok alışveriş yapan müşteriler hangi ülkelerden geliyor?

Türkiye, İsveç, Birleşik Krallık ve Almanya en çok alışveriş yapan ülke destinasyonlarıdır.


Kaç yıldır ATÜ bünyesinde görev yapıyorsunuz? Bu yapının bir parçası olmak size neler kazandırdı?

12 yıldır ATÜ bünyesinde calışıyorum. Bu süre zarfında farklı kültürlerden insanlarla tanışma ve birlikte calışma fırsatı buldum. Her ülkenin pazar dinamiklerini yerinde görerek tecrübe etmek de ayrıca paha biçilemez. Beraber calıştığım yöneticilerimden ve ekiplerden öğrendiklerimi işimde uygulama şansını yakaladım.

Ekibiniz kaç kişiden oluşuyor? Ekibinizden biraz bahsedebilir misiniz?

ATÜ Makedonya olarak son derece kompakt bir ekibimiz var. 49’u Üsküp ve 4’ü Ohrid’te olmak üzere toplamda 53 kişiden olusuyoruz. 40 kişilik mağaza operasyon ekibinin yanında 5 kişilik lojistik/depo ve 8 kişilik idari kadro yer alıyor.

Bu görevde olmasanız hangi departmanda ya da sektörde çalışmak isterdiniz?

Açıkçası yine aynı görevde olmak isterdim. Her gün birlikte calıştığınız ekip arkadaşlarınızın ve müşterilerinizin hayatlarına dokunmak, ekibinizle beraber yapabildiklerinizin karşılığını yine beraberce alabilmek benim için bir tutku adeta.
 
v
 
www.atu.com.tr