|
|
|
|
Hakan Yıldırım ATÜ Gazipaşa Operasyon Direktörü
Operasyonunuzun iş süreçlerini anlatır mısınız?
Gazipaşa operasyonumuzda; gidiş (255m2), geliş (83m2) toplamda iki adet mağazamızla 12 ay boyunca her gün dış hat ve iç hat transfer yolcularımıza hizmet vermekteyiz. Butik havalimanımız mayıs – eylül ayları arasında yüksek sezonu yaşamaktadır. Yolcu hacmi az olmakla birlikte, Gazipaşa’daki iş süreçleri tüm Türkiye operasyonlarıyla bire bir aynıdır. TAV İşletme, Mülk İdari Amirliği ve Gümrük Müdürlüğü’ne karşı şirketimizin temsil ve hukuki sorumluluklarını eksiksiz bir şekilde yerine getirmek, işleyişimizin en kritik başlığıdır. Bununla birlikte, müşteri memnuniyetini odağımıza aldığımız ticari faaliyetlerimiz ve çalışanlarımızın eğitimlerle gelişimlerini sağlayarak, geri bildirimlerle besleyerek ihtiyaçlarına dokunabilmek ve memnuniyetlerini arttırmak işimizin vazgeçilmezidir. Sezonluk operasyonlarda dönemsel çalışanların sayısı ve buna bağlı olarak katkıları her sene baştan kurgulanması gereken bir süreç ve bu süreci insan kaynakları yöneticimiz, sahada TLY’lerimiz ve iç eğitmenlerimiz ile, sahne arkasında ise idari departman yöneticilerimizle birlikte koordineli bir şekilde yönetiyoruz. Her kadrolu çalışanımızın farklı şapkalarının olduğu operasyonumuza; IT, CCTV , Lojistk, İK, Depo kategorilerinde Ankara ve Bodrum operasyonlarımız da düzenli olarak destek vermektedirler.
|
|
|
|
Kimlerle iletişim halindesiniz?
Havalimani otoritesi olarak TAV İşletme; resmi kurumlardan Gümrük Müdürlüğü & Amirliği, Mülki İdare Amirliği sürekli iletişimde olduğumuz muhataplarımızdır. Ayrıca, Vadistanbul’daki tüm departmanların liderleri ve Türkiye Operasyon Direktörleri / Müdürleri ile ticari - idari konularda iletişim halindeyiz. Diğer bölge uygulamalarını kendimize referans alarak, ticari faaliyetlerimizi geliştirmeye devam ediyoruz.
Bugüne kadar operasyonel olarak bir çok farklı olay ve durumla karşılaşmışsınızdır. Karşılaştığınız en ilginç durum neydi? Nasıl çözümlediniz?
ATÜ’deki 23 yıllık yolculuğumda ‘’bu da mı oldu’’ dedİğimiz birçok ilginç ve zor süreçler yaşadım ama en bilinmez ve yönetilmesi zor olanı yaşadığımız pandemi süreci oldu. Uzun yıllardır tek seferde 10 günden fazla izin yapmamış biri olarak 2-3 ay operasyon durduğu için evde kalmak hepimiz için karamsar bir durumdu. Bununla birlikte, operasyonun devam ettiği dönemlerde yaşadığımız vakalar nedeniyle operasyonu ayakta tutmak da çok zordu. Tüm ekibime pandemi dönemindeki özverili destekleri için tekrar teşekkür ederim.
|
|
|
|
Son dönemde müşteri alışveriş alışkanlıklarında ve ürün-kategori bazında nasıl değişiklikler oldu?
Operasyonumuzun iki temel müşteri profili; İskandinavlar ve Ruslar. Her iki milliyetin alışveriş kültürleri çok farklı olmakla birlikte birbirlerini tamamlıyor olmaları bizim için çok önemli. İskandinavlar olmazsa LTC (Liqueur, Tobacco, Confectionary), Ruslar olmazsa PK (Perfume, Cosmetics) kategorisinde denge hemen bozuluyor. İskandinavlar; 2022 senesine göre hem yolcu sayısı hem de fiş başı hasılatlarımıza ciddi katkı sağlamaya devam ediyorlar. Rus profilimiz ise ülkenin savaş ekonomisi nedeniyle biraz daha geriden geliyor ama en büyük avantajımız Rusya’ya uygulanan ambargolar nedeniyle birçok marka ve ürünü sadece bizden alabiliyor olmaları.
|
|
|
|
Gazipaşa operasyonumuz bu yıl 10’uncu yaşını kutladı. Kurulduğu günden bu yana Gazipaşa operasyonunun gelişiminden bahseder misiniz? Yeni döneme dair beklentileriniz nelerdir?
Operasyonumuz, 2013 yılında 35m2 departure mağazası ile açıldı. En son 2016 yılındaki büyüme ile iki mağazada toplamda 338m2 alanda hizmet vermeye devam ediyor. Gazipaşa, Akdeniz sahil şeridindeki en bakir turizm destinasyonlarından biri ve havalimanımız şehir merkezine, sahil şeridine sadece birkaç kilometer uzaklıkta. Bununla birlikte, Alanya, Side, Manavgat turizm merkezlerine de çok yakınız. Butik havalimanı olmamız nedeniyle yolcularımız işlemlerini çok hızlı ve kolay bir şekilde gerçekleştiriyorlar. Bu da her geçen sene daha da çok tercih edilmemize katkı sağlıyor. Bu sene 11 ayrı ülke, 12 farklı şehirden misafirlerimizi ağırlıyoruz. 2019 senesinde 600.000 geliş – gidiş dış hat yolcu sayısı ile tüm zamanların rekorunu kırdık. 2024 senesinde bu sayıyı yeniden yakalamayı hedefliyoruz. Operasyonumuzun 2036 senesine kadar işletme süresi mevcut ve tüm planlamalarımızı önümüzdeki 13 yıl için yapıyoruz. Gazipaşa’da yakın gelecekte markalı otel inşaatları başlayacak ve TAV işletme de terminal büyütme projesiyle geleceğin hazırlıklarını yapmaya başladı. Biz de, ATÜ Gazipaşa operasyonumuzu departure tarafında 430m2 ve yeni, sürüdürülebilir konsept mağazamızla yarınlara hazırlamaya başlıyoruz.
Operasyonunuzda en çok alışveriş yapan müşteriler hangi ülkelerden geliyor?
İskandivalar 2000’li yılların başından beri Alanya’yı çok tercih ediyorlar. Bu bizim için çok önemli çünkü GSMH en yüksek ülkeler bu coğrafyada yer alıyor. Alt detayda; Finlandiya, Norveç, İsveç, Danimarka en çok ciro yaptığımız destinasyonlar.
|
|
|
|
Kaç yıldır ATÜ bünyesinde görev yapıyorsunuz? Bu yapının bir parçası olmak size neler kazandırdı?
ATÜ’nun kuruluşunda yer aldım. Şarap & puro mağazalarının ilk satış kodrosundaki şanslı kişilerden biriydim. Ayrıca, yurt dışı operasyonlarının ilk kuruluş ekiplerinde görev aldım. Atatürk Havalimanın’da uzun yıllar LTC (Liqueur, Tobacco, Confectionary), ACC (Accessories) kategorilerinin satış operasyonlarında farklı pozisyonlarda roller üstlendim. Seyahat perakendeciliği sektöründe, organizasyon kurgulamadan, ticari faaliyetlere kadar insana ve ürüne dair her süreci deneyimledim. Öğrenmeye, tecrübelerimi aktarmaya, yeni liderler yetiştirmeye devam ediyorum.
Ekibiniz kaç kişiden oluşuyor? Ekibinizden biraz bahsedebilir misiniz?
Bu sezon operasyonumuz; 3 idari kadro ve 29 satış operasyon kadrosu olmak üzere toplamda 32 kişiden oluşuyor. Kış döneminde azalan uçuşlar nedeniyle sayımız 16 kişi olacak.
Bu görevde olmasanız hangi departmanda ya da sektörde çalışmak isterdiniz?
Bu sektörde olduğum takdirde yine satış operasyonda olmak isterdim. Çünkü yıllardır sahada, yüksek tempoda çalışmaya, satış yapmanın hazzını yaşamaya, saha kenarında olup bir takımı yönetmeye, stratejiler belirleyerek hedeflere ulaşmaya çok alıştım. ATÜ’deki hayat yolculuğum olmasaydı, pilot olabilmeyi isterdim.
|
|
|